واکاوی اتهام‌زنی صهیونیست‌ها به حزب‌الله در مجدل شمس-راهبرد معاصر
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

واکاوی اتهام‌زنی صهیونیست‌ها به حزب‌الله در مجدل شمس

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به بهانه واهی حمله حزب‌الله لبنان به مناطق غیرنظامی به‌دنبال باقی‌ماندن در قدرت است، گفت: نتانیاهو در 10 ماه گذشته از جنگ غزه نتوانست دستاورد نظامی داشته باشد، لذا برای باقی ماندن در قدرت چاره‌ای جز برهم زدن امنیت منطقه و اتهام‌زنی به محور مقاومت ندارد. 
حسن هانی زاده؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 29
کد خبر: ۲۵۲۰۰۵

واکاوی اتهام‌زنی صهیونیست‌ها به حزب‌الله در حادثه مجدل شمس

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ انفجارهای شامگاه شنبه در زمین فوتبالی در روستای مجدل شمس واقع در جولان اشغالی به کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر منجر شد. در حالی که رسانه‌های صهیونیستی این انفجارها را ناشی از حملات حزب‌الله اعلام کردند، حزب‌‌الله با انتشار بیانیه‌ای این ادعا را رد کرد.



حزب‌الله لبنان تاکنون مسئولیت تمام عملیات‌هایی که انجام داده، بدون هیچ ملاحظه‌ای برعهده گرفته است. تکذیب حزب‌الله، اظهارات شاهدان عینی درباره سقوط موشک پدافند گنبد آهنین و تناقض در مواضع مقام‌های رژیم صهیونیستی کافی است اثبات شود حزب الله مسئولیت این حادثه را برعهده نداشته است.

 

به نظر می‌آید رژیم صهیونیستی با اتهام زدن به حزب‌الله به دنبال فرافکنی و بهره‌برداری‌های سیاسی و نظامی از این حادثه برای سرپوش نهادن بر ایرادات سامانه دفاعی خود است


حادثه زمانی روی داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به واشنگتن بود. این هم‌زمانی باعث شد شائبه پیش آید نتانیاهو در آمریکا به دنبال مجوز حمله به لبنان و این حادثه نیز عمدی و با هدف ایجاد بهانه برای حمله بوده است. 



نباید از نظر دور داشت، حمله نکردن رژیم صهیونیستی به لبنان تاکنون نه به دلیل نداشتن بهانه، بلکه به دلیل ناتوانی این رژیم و معادله بازدارندگی حزب‌الله بوده که همچنان پابرجاست. از آنجا که رژیم صهیونیستی به دلیل ضعف خود در برابر حزب‌الله به دنبال کسب حمایت سیاسی و نظامی آمریکا برای مقابله با حزب‌الله و یکی از ملاحظات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای حمایت از شروع جنگ با حزب الله نیز تأثیرات انتخاباتی آن بوده است، اکنون با انصراف بایدن به نظر می‌آید شرایط کمی متفاوت‌تر شده باشد. 



ساکنان دروزی مجدل شمس همراهی چندانی با رژیم صهیونیستی ندارند. اعتراف به سقوط موشک گنبد آهنین می‌تواند خشم و نارضایتی ساکنان این منطقه را از رژیم صهیونیستی دوچندان کند. براین‌اساس به نظر می‌آید رژیم صهیونیستی با اتهام زدن به حزب‌الله به دنبال فرافکنی و بهره‌برداری‌های سیاسی و نظامی از این حادثه برای سرپوش نهادن بر ایرادات سامانه دفاعی خود، جلوگیری از شکاف بیشتر با جامعه دروزی و منحرف کردن خشم آن‌ها به ویژه جامعه دروزی لبنان علیه حزب‌الله و مقاومت، تعدیل فشارهای بین‌المللی ناشی از کودک‌کشی این رژیم در غزه و کسب همراهی بیشتر کشورهای غربی است.




حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ادعای رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان در حادثه مجدل شمس به «راهبرد معاصر» گفت: حزب‌الله لبنان به ادعای مطرح شده از سوی صهیونیست ها پاسخ روشنی داد و اعلام کرد، به قواعد جنگ آشناست و هیچ‌گاه دست به کشتار غیرنظامیان نمی زند، بنابراین واضح است نتانیاهو با توجیهاتی از این دست به دنبال گسترش ناامنی در منطقه باشد.



وی افزود: با اینکه رسانه ها و سران صهیونیست در تلاش برای القای ادعای حمله حزب الله به مناطق غیرنظامی مجدل شمس هستند، اما مقاومت لبنان هرگونه ارتباط با آن حمله را رد کرده است. پاسخ های حزب‌الله لبنان همواره در منطقه تجمع سربازان ارتش صهیونیستی بوده است.



کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: در حادثه مجدل شمس 10 نظامی صهیونیست کشته و نزدیک به 15 نفر زخمی شدند. رژیم صهیونیستی به‌ويژه شخص نتانیاهو که هدفی جز گسترش جنگ و بحران در منطقه ندارند، آماده حملاتی غیر انسانی به محلات غیر نظامی و مردم عادی هستند، به همین دلیل شاهدیم شتاب‌زده مردم بی دفاع جنوب لبنان را مورد حمله قرار دادند تا دامنه جنگ را گسترش دهند.



هانی زاده گفت: به تجربه ثابت شده است هرگاه رژیم صهیونیستی با بن بست و بحران داخلی مواجه می شود، سعی می کند بحران را به خارج از فلسطین اشغالی انتقال دهد؛ این بار نیز به نظر می آید نتانیاهو قصد حملات گسترده تری به جنوب لبنان دارد، ضمن اینکه بعید نیست بخواهد برای باقی ماندن در قدرت بسیاری از کشورها را درگیر جنگ منطقه ای کند. 



وی تصریح کرد: نتانیاهو بعد از چراغ سبز آمریکا به‌ویژه در جریان حضور در کنگره آمریکا و سخنرانی وی علیه محور مقاومت که با تشویق برخی اعضای کنگره مواجه شد، گمان می رود برای حمله به جنوب لبنان آماده و به دنبال بی ثباتی و از بین بردن صلح و امنیت منطقه است.



هانی زاده با بیان اینکه نتانیاهو سناریوی خطرناکی برای منطقه دارد، گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هدفی جز گسترش بحران منطقه‌ای در روزها و هفته های آینده ندارد. کشورهای مختلف باید فعالیت های وی را رصد کنند و اقدامات و راهبردهای جدی و عملی برای خنثی سازی توطئه های بحران زای وی بیندیشند. 

 

نتانیاهو بعد از چراغ سبز آمریکا به‌ویژه در جریان حضور در کنگره آمریکا و سخنرانی وی علیه محور مقاومت که با تشویق برخی اعضای کنگره مواجه شد، گمان می رود برای حمله به جنوب لبنان آماده است


کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بهانه های واهی مانند حمله حزب‌الله لبنان به مناطق غیر نظامی به این دلیل مطرح و بزرگ نمایی می شود که نتانیاهو با توجیه و اتهام‌زنی بتواند در قدرت باقی بماند.



وی افزود: نتانیاهو در 10 ماه گذشته نتوانست دستاورد نظامی داشته باشد و معادله جنگ را به نفع خود تغییر دهد، لذا برای باقی ماندن در قدرت چاره ای جز برهم زدن امنیت منطقه و اتهام زنی به محور مقاومت ندارد، به این دلیل تلاش می کند با برهم زدن شطرنج نظامی و امنیتی منطقه به نوعی برای خود دستاوردسازی کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار